قرار اعدادی یا مقدماتی چیست؟

 قراراعدادی یا مقدماتی قراری است که پرونده را آماده‌ی صدور رأی قاطع می‌نماید.
انواع قرار اعدادی (مقدماتی)
انواع قرار اعدادی عبارتند از:

  • قرارتحقیق محلی
  • قرارمعاینه محلی
  • قرارکارشناسی
  • قراراناطه
  • قرارقرینه
  • قرارساده
  • قراراتیان سوگند (قسم خوردن)

قرارتحقیق محلی

قرارتحقیق محلی در موردی صادر می‌شود که اصحاب دعوا (خواهان و خوانده) جهت اثبات ادعای خود، به اطلاعات اهل محل استناد می‌نمایند.

قرار معاینه محلی

هرگاه اصحاب دعوا جهت اثبات ادعای خود و یا دادگاه، جهت احراز و تشخیص موضوع، لازم می‌دانند که وضعیت محل و مال منقولی (مالی که قابل جابجایی نباشد مانند خانه) که حمل آن به دادگاه امکان ندارد مورد معاینه قرار گیرد. در این صورت دادگاه به درخواست اصحاب دعوا و یا رأساً (بی‌واسطه) اقدام به صدور قرارمعاینه محلی می‌نماید.
* نکته: صدور قرار معاینه یا تحقیق محلی در مرحله تجدیدنظر نیز امکان‌پذیر می‌باشد.

قرار کارشناسی

تشخیص موضوع مورد اختلاف، در مواردی به این علت که دارای جنبه فنی و تخصصی است نیازمند اظهارنظر اشخاصی است که دارای فن و تخصص مربوطه می‌باشند مثل تعیین نفقه و خرجی، تعیین اجرت‌المثل و…. همچنین بر اساس ماده ۲۶۲ قانون آیین دادرسی مدنی در صورتی که دادگاه، کارشناسی را ناقص تشخیص دهد می‌تواند تحت شرایطی، قرارتکمیل کارشناسی را صادر نماید.

قرار اناطه

چنانچه رسیدگی به دعوایی مشروط به روشن شدن ادعایی باشد که مستلزم اقامه دعوا است، قانون‌گذار دادگاه را مکلف به صدور قراراناطه نموده است. صدور قراراناطه در صورتی مجاز می‌باشد که اثبات ادعا در صلاحیت دادگاه دیگری باشد و چنانچه رسیدگی به ادعای مطرح شده نیازمند اقامه دعوا نباشد (مانند ادعای جعل نسبت به سند مورد استناد طرف مقابل) در دادگاهی که به دعوای اقامه شده رسیدگی می‌نماید، ادعای مطرح شده نیز مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
قرارهای اعدادی روی برگه‌های صورت جلسه معمولی، و به خط قاضی صادر کننده، نگارش و توسط وی امضا می‌شوند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   فرزند نامشروع به چه کسی گفته می ‌شود

قرارهای قرینه (تمهیدی)

هرگاه دادگاه اصل استحقاق خواهان در حق مورد مطالبه را احراز (مشخص) نموده و صدور قرارها و اجرای آن منحصراً در جهت نوع یا میزان حقوق وی می‌باشد. در این صورت، قراراعدادی را قرارقرینه یا قرارتمهیدی می‌گویند.

قرارساده

قرارساده در مقابل قرارقرینه می باشد.

قرار اتیان سوگند (قسم خوردن)

در صورتی که برای اثبات ادعا درخواست سوگند طرف مقابل شود، دادگاه در صورت پذیرفتن درخواست باید قراراتیان سوگند صادر نماید.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی در خصوص سیاهه جهیزیه با وکلای موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید، می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *