فرزند نامشروع

فرزند نامشروع


فرزند نامشروع به چه کسی گفته می ‌شود؟

حال می خواهیم در خصوص فرزند نامشروع به چه کسی گفته می شود را مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد توضیح دهیم. ما را همراهی کنید.

فرزند نامشروع، فرزندی است که از رابطه غیرقانونی و غیرمشروع یعنی بدون هیچ گونه عقد ازدواجی اعم از عقد دائم یا عقد موقت (صیغه) به وجود می ‌آید، مانند زنا یا ازدواج با محارم، که وی به دلیل نداشتن نسبت شرعی (دینی) از برخی حقوق در جامعه محروم می ‌شود.

حقوق فرزند نامشروع

* فرزند نامشروع تا سال 1376 بر اساس ماده 1167 قانون مدنی، از هیچ گونه حقی جز مسأله محرمیت بهره‌مند نبوده است. حقوقدانان با توجه به رأی وحدت رویه شماره 617/ مورخ 3/4/ 1376 با استناد به قول برخی از فقهای امامیه و نظریه معروف امام خمینی (ره) در این مورد، فرزند نامشروع را از کلیه حقوق مدنی مانند حضانت و سرپرستی، ولایت، نفقه و خرجی، شناسنامه، اقامتگاه و محل سکونت و…. جز مسأله ارث بهره‌مند ساخته ‌اند.

* همچنین فرزند نامشروع اگر توسط شخص حلال زاده ‌ای به قتل برسد آن شخص قصاص خواهد شد و دیه وی برابر با دیه یک حلال‌زاده می ‌باشد و بنابراین در صورتی که هیچ گونه وارثی نداشته باشد امام یا حاکم شرع وارث وی خواهد بود.

پرداخت نفقه و خرجی فرزند نامشروع بر عهده کیست؟

پرداخت نفقه و خرجی فرزند حاصل از رابطه نامشروع (زنا)، بر عهده پدر عرفی وی است. در صورتی که کار گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع به انجام برسد و هویت پدر طفل مشخص باشد، پرداخت نفقه بر اساس قانون بر عهده پدر و در نبود پدر بر عهده جد پدری است.

قوانین مربوط به گرفتن شناسنامه برای فرزند نامشروع

حضانت و سرپرستی فرزند نامشروع بر عهده کیست؟

حضانت فرزند متولد شده از رابطه نامشروع نیز بر اساس قانون حمایت خانواده تعیین می ‌شود. تنها حقی که فرزند متولد شده از رابطه نامشروع و زنا از آن محروم است، حق توارث و ارث بردن بین فرزند نامشروع و والدین (پدر و مادر) وی می ‌باشد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   صدور تأمین در مورد خروج فرزند از کشور

پدر عرفی کیست؟

زانی (مرد زناکار) پدر عرفی طفل متولد شده از رابطه نامشروع و زنا محسوب می ‌شود.

وظایف پدر عرفی

کلیه وظایف مربوط به پدر از جمله دریافت شناسنامه بر عهده وی می ‌باشد. و پدر عرفی مکلف به دریافت شناسنامه برای طفل می ‌باشد.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره اجرای حکم دادگاه در مورد فرزند نامشروع به چه کسی گفته می شود را با وکیل رابطه نامشروع موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید، می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *