طلاق بائن

طلاق بائن


طلاق بائن چیست؟

این مقاله زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، به موضوع طلاق بائن اختصاص داده شده و در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می گیرد.

طلاق بائن به معنی جدایی است و دلیل این نامگذاری آن است که با وقوع طلاق و جدایی رابطه زوجیت (زناشویی) به طور قطعی منحل شده و مرد حق رجوع و بازگشت به زن را ندارد.

طلاق بائن طلاقی است که در آن مرد بر خلاف طلاق رجعی حق رجوع به زن را ندارد. و در طلاق بائن مرد بعد از دوره‌ عده می ‌تواند دوباره با زن ازدواج کند.

آثار طلاق بائن

اگر طلاق بائن باشد رابطه زوجیت و زناشویی از تاریخ وقوع طلاق منحل می ‌شود. بر اثر طلاق و جدایی زن و شوهر از قید زناشویی آزاد می ‌شوند و شوهر می‌ تواند پس از طلاق بدون اشکال ازدواج کند بنابراین با وقوع طلاق بائن زن و مرد دیگر تکالیفی نسبت به یکدیگر ندارند و تکالیف از آنها ساقط و برداشته شده و از بین می ‌رود.

* اگر زن جزء آن دسته از زنان باشد که باید بعد از طلاق عده نگه دارد تا پایان مدت عده نمی ‌تواند با دیگری ازدواج کند و این تنها اثری است که بعد از طلاق بائن در ایام عده از این ازدواج باقی می ‌ماند. و اگر زن عده نداشته باشد می ‌تواند بلافاصله بعد از طلاق و جدایی از همسر سابق خود ازدواج کند.

* زن در ایام عده طلاق بائن نفقه ندارد مگر آنکه باردار باشد.

انواع طلاق بائن

1- طلاق زنی که نه سالش تمام نشده باشد. (طلاق دختر نابالغ)

پیشنهاد ویژه کیانداد :   واخواهی از حکم غیابی طلاق چگونه است

2- طلاق زنی که یائسه باشد. (یائسه زنی است که به اقتضای سن که معمولاً 50 سال است عادت زنانگی نبیند و زمان بارداری او به پایان رسیده باشد).

3- طلاق زنی که شوهر با او نزدیکی نکرده باشد. (زنان غیرمدخوله یا باکره)

4- سه طلاقه (طلاق زنی که سه مرتبه او را طلاق داده ‌اند).

5- طلاق خلع و مبارات (تا زمانی که زن به عوض رجوع نکرده باشد).

طلاق‌هایی که از طرف دادگاه خانواده به درخواست زن و به دلیل عسر و حرج (سختی و مشقت) باشد جزء در یک مورد (طلاق زوجه مفقودالاثر) که رجعی است بقیه موارد طلاق بائن است و شوهر حق رجوع و بازگشت ندارد.

طبق ماده 1155 قانون مدنی زن در طلاق بائن در مورد اول، دوم و سوم که در بالا بیان شد، عده ندارد و می ‌تواند بلافاصله پس از جدایی ازدواج کند زیرا احتمال بارداری این زنان وجود ندارد.

زنان باکره یا غیرمدخوله در صورت انحلال عقد به واسطه طلاق بائن عده ندارند اما در صورت انحلال عقد به دلیل مرگ شوهر باید عده نگه دارد.

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی درباره طلاق بائن با وکلای مجرب طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *