کلاهبرداری از طریق حساب بانکی

شیوه‌های کلاهبرداری از طریق حساب بانکی

کلاهبرداری از طریق حساب بانکی به چند روش صورت میگیرد:

1- کلاهبرداری از طریق دستگاه عابر بانک

شایع‌ترین روشی که از حساب بانکی کلاهبرداری می‌شود، کلاهبرداری از طریق عابر بانک است.

در این روش کلاهبرداران در ساعات پایانی وقت اداری بانک‌ها (زمانی که متصدیان در بانک را قفل کرده و فقط به مشتریان داخل بانک خدمات ارائه می‌دهند)، به سراغ دستگاه‌های عابربانک می‌روند و روی کلیدهای انصراف و تأیید چسب می‌ریزند تا آنها غیرفعال شوند. سپس وقتی کسی به دستگاه مراجعه می‌کند و کارت را داخل دستگاه قرار می‌دهد با ورود رمز خود و فشردن کلید تأیید، متوجه می‌شود کلید مذکور غیرفعال است.

از آنجا که غیرفعال بودن کلید تأیید به ندرت برای کسی اتفاق می‌افتد، کاربر در مواجهه با این پیشامد غیرمنتظره نمی‌داند چه اقدامی باید انجام دهد.

در این زمان کلاهبردار در نقش مشاور وارد می‌شود و به طعمه پیشنهاد می‌کند، باید به بانک مراجعه کرده و کارت خود را دریافت نماید.

چنانچه آگاهی طعمه کم باشد به سراغ بانک می‌رود، در حالی که بانک بسته است و کسی را نمی‌پذیرد. از آنجا که بعد از چند دقیقه دستگاه عابر بانک به دلیل اینکه اطلاعاتی دریافت نکرده، به طور خودکار کارت را عودت (بازگرداندن) می‌دهد.

در این فرصت کلاهبردار کارت را برمی‌دارد. در این صورت کلاهبردار هم کارت و هم رمز کارت را به این راحتی در اختیار دارد. پس از آن کلاهبردار به جای صاحب کارت بانکی و با توجه به موجودی حساب هر چه بخواهد انجام می‌دهد.

2- ایجاد طمع و دستگاه عابربانک

در این روش کلاهبردار، با ایجاد انگیزه در طعمه او را پای دستگاه عابر بانک می‌کشاند و با دستان خودش حساب را خالی می‌کند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   کلاهبرداری با فروش ملک‌های نیمه‌ساز

برای مثال پیامکی برای شما ارسال می‌شود مبنی بر اینکه «شما برنده خوش شانس ما بوده‌اید. قرعه کشی… برنده شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره… تماس بگیرید».

این قبیل پیامک‌ها ذهن آدم را مشغول می‌کند و به دلیل وسوسه گرفتن جایزه، با شماره تماس می‌گیرید.

وقتی تماس گرفتید آنها با دلایل مختلف مانند اینکه «شبکه شتاب دچار مشکل شده»، شما را پای دستگاه می‌کشانند و با بیان بهانه‌هایی مانند داشتن حساب ارزی، شما را قانع می‌کنند تا زبان دستگاه را به زبان انگلیسی تغییر دهید.

اگر با زبان انگلیسی آشنا نباشید کلاهبردار از طریق بیان اعدادی با عنوان «کد» مبلغی را با دست خودتان به حساب خود واریز می‌نماید و همچنین با هدایت شما به سمت ایجاد رمز دوم جدید توسط دستگاه، رمز دوم کارت شما را به دست می‌آورد و از طریق آن سوء استفاده‌های بعدی را انجام می‌دهد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *