طلاق و جدایی

طلاق و جدایی


شرط طلاق و جدایی به خاطر عقیم (نابارور بودن) مرد

در این مقاله قصد داریم در خصوص شرط طلاق و جدایی به خاطر عقیم بودن مرد زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بحث و بررسی شده را در اختیار مخاطبان و کاربران قرار دهیم ما را همراه نمایید.

شرط طلاق و جدایی

بند 10 از شروط 12 گانه ضمن عقد در سند ازدواج به صراحت و روشنی بیان می ‌دارد، در صورتی که پس از گذشت 5 سال زندگی مشترک زوجه (زن) از شوهر خود به دلیل عقیم و نابارور بودن یا هر عوارض جسمی دیگری که زوج (مرد)، صاحب فرزند نشود، می ‌تواند با استفاده از حقی که شوهر به زن داده است استفاده کند. و زن برای طلاق و جدایی اقدام نماید.

مستندات قانونی طلاق و جدایی به دلیل عقیم و نابارور بودن مرد

طبق بند 13 قانون حمایت از خانواده مصوب 1353 که با توجه به تصویب قانون حمایت خانواده جدید در سال 1391 و عدم نسخ و عدم ابطال ضمنی یا صریح و روشن آن همچنان به قوت خود باقی است، بیان می‌کند: «در صورت عقیم بودن یکی از زوجین (زن و مرد) و اینکه از جهت عوارض و خصوصیات جسمی نتوانند از یکدیگر صاحب اولاد (فرزند) شوند یکی از مواد درخواست طلاق از سوی زن می‌ تواند باشد».

همچنین طبق بند 10 شرایط ذکر شده در عقدنامه‌ ازدواج دائم، عقیم و نابارور بودن مرد به طوری که تا پنج سال پس از ازدواج صاحب اولاد (فرزند) نشود و یا هر عارضه جسمی دیگری که مانع از باروری شود، یکی از شروطی است که به زن حق طلاق و جدایی می ‌دهد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   قوانین مربوط به حقوق کار

سوال: اگر زوج به واسطه طب نوین و پیشرفت ‌های پزشکی، مشکل ناباروری خود را از طریق پزشکی معالجه و درمان کند آیا باز هم زوجه (زن) به دلیل عقیم بودن مرد حق طلاق دارد؟

شعبه 26 دیوان عالی کشور در دادنامه ‌ای به تاریخ 12 تیر ماه 1392 معتقد است: «عقیم بودن مرد و ناباروری زوج از مصادیق عسر و حرج و سختی زوجه (زن) محسوب می ‌شود. و به دلیل احتمال درمان ناباروری مرد با روش ‌های نوین پزشکی و درمانی نفی کننده‌ حق طلاق زن به استناد شرط ذکر شده نیست.

مشارکت در ساخت چیست

زیرا درمان مرد قطعی نبوده و عسر و حرج زن به دلیل عقیم بودن مرد از موارد شرعی است که از راه حل‌ های جدید درمانی صرف ‌نظر کرده است.

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی درباره شرط طلاق و جدایی با وکلای مجرب طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *