شرایط بازنشستگی در قانون تأمین اجتماعی چیست؟

این مقاله در مورد شرایط بازنشستگی در قانون تأمین اجتماعی که مطابق با نظریه کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بررسی شده را در اختیار خوانندگان و کاربران قرار می دهیم ما را همراهی نمایید.

شرایط بازنشستگی در قانون تأمین اجتماعی

* رسیدن به سن تعیین شده در قانون

* داشتن سال ‌ها پرداخت حق بیمه به میزان تعیین شده در قانون تأمین اجتماعی

بر مبنای دو عامل فوق احراز شرایط بازنشستگی بر اساس شرایط زیر صورت می‌ گیرد:

1- سن بازنشستگی، بر اساس بند ۱ ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی، ۶۰ سال سن برای مردان و ۵۵ سال سن برای زنان است که در این صورت فرد بیمه شده با داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه می ‌تواند بازنشسته شود.

در صورتی که مستمری و حقوق استحقاقی فرد بر اساس این بند کمتر از حداقل حقوق سال مربوطه باشد تا حداقل حقوق افزایش می ‌یابد.

بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن بر اساس اصلاحات اخیر، همچنین افرادی که دارای ۱۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن برای مردان و ۵۵ سال سن برای خانم‌ ها باشند بدون رعایت ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی و متناسب با سنوات (سال ‌ها) پرداخت حق بیمه می ‌توانند بازنشسته شوند.

به موجب همین اصلاحات اگر بیمه شده درخواست کمتر از ۱۰ سال سابقه داشته باشد با پرداخت یک جای حق بیمه سنوات کسری تا ۱۰ سال، می‌ تواند از مزایای این قانون بهره‌مند شود. در مورد بیمه شده‌ ای که بر اساس ۱۰ سال سابقه بازنشسته شود، ماده ۱۱۱ قانون اجرا نمی‌ شود و بر اساس سال ‌های پرداخت حق بیمه مستمری و حقوق تعیین می‌شود که ممکن است انتظارات فرد درخواست کننده را از نظر دریافت مستمری و حقوق کافی برای تأمین معاش و زندگی برآورده نسازد. بنابراین حتی ‌الامکان فرد بیمه شده شرایط مندرج در شکل یک (حداقل ۲۰ سال سابقه) را احراز کند، سپس بازنشسته شود.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   انواع گیاهان روان‌گردان، قارچ ها

2- کسانی که ۳۰ سال تمام کار کرده و حق بیمه مربوطه را به سازمان پرداخت کرده باشند، در صورتی که سن مردان به ۵۰ سال و سن زنان به ۴۵ سال تمام برسد، می‌توانند درخواست بازنشستگی نمایند.

 

 

مستمری و حقوق این گونه از بیمه شدگان بر اساس ۳۰ سال سابقه محاسبه و پرداخت خواهد شد. در این حالت به طور کلی درخواست بازنشستگی تنها از طریق فرد بیمه شده و احراز شرایط بازنشستگی از طرف سازمان قابل پذیرش خواهد بود.

3- کارفرما می‌تواند بازنشستگی بیمه شدگانی را که حداقل پنج سال پس از رسیدن به سن بازنشستگی تعیین شده در قانون تأمین اجتماعی به کار خود ادامه داده‌اند از سازمان تأمین اجتماعی درخواست نماید.

بر این اساس کارفرما می ‌تواند بازنشستگی بیمه شده مرد را با ۶۵ سال سن و بیمه شده زن را با ۶۰ سال سن از سازمان تأمین اجتماعی درخواست نماید. (به شرط داشتن سابقه مورد نظر)

4- کسانی که دارای ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه باشند بدون شرط سنی می‌ توانند درخواست بازنشستگی نمایند.

5- زنان کارگر با داشتن ۲۰ سال سابقه کار و ۴۲ سال سن به شرط پرداخت حق بیمه با ۲۰ روز حقوق می‌ توانند بازنشسته شوند. در مورد این گروه از بیمه شدگان،در صورتی که مستمری استحقاقی از حداقل حقوق سال مربوطه کمتر باشد، تا حداقل حقوق افزایش نمی ‌یابد.

6- در برخی از کشورها بازنشستگی زود هنگام و پیش از موعد یکی از تدابیر برای پاسخگویی و حل برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی به شمار می ‌رود و یا شرایط برخی از کارها مثل سخت و زیان‌آور بودن یا فعالیت در مناطق بد آب و هوا ضرورت بازنشستگی زود از موعد را اقتضا می ‌کند. در این نوع از بازنشستگی فرد بیمه شده می ‌تواند با سابقه و سن کمتر بازنشسته شود.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   جرم کلاهبرداری چیست

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره شرایط بازنشستگی را با وکلای موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

اثبات رابطه نامشروع و حق طلاق

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *