اعاده دادرسی (رسیدگی مجدد)


سؤالات متداول در مورد اعاده دادرسی (رسیدگی مجدد)

سؤال 1 اعاده دادرسی (رسیدگی مجدد): در طی جریان دادرسی منتهی به حکم قطعی و اجرای تقسیم‌نامه غیررسمی مستند دادگاه بوده که موضوع تقسیم اساساً در ملکیت هیچ کدام از تقسیم کنندگان نبوده است و برای این موضوع سند رسمی ارائه گردید ولی مورد توجه قاضی قرار نگرفت و از وجود مدرک اصلی که باید مورد تقسیم قرار می‌گرفت اطلاعی نداشتم الان متوجه شده‌ام که مدرک اصلی وجود دارد و در دفترخانه است آیا این سند رسمی می تواند دلیل اعاده دادرسی باشد؟

جواب: اگر سند در جریان دادرسی مکتوم بوده (پنهان و مخفی) و در مراحل دادرسی به دادگاه ارائه نشده باشد، می‌تواند مستند یکی از جهات اعاده دادرسی باشد لکن باید تاریخ کشف سند را در دادگاه اثبات نمایید.

سؤال 2: دو سال پیش الزام به تمکین (اطاعت) شدم. اما بعد از قطعی شدن حکم تمکین دو مدرک مبنی بر نداشتن امنیت جانی در خانه‌ی شوهرم اثبات شد و اعاده دادرسی کردم. اما بطلان دعوا صادر شد و در تجدیدنظر قطعی شد. آیا می‌توانم اعتراض بگذارم؟ یا مجدد اعاده دادرسی کنم؟

جواب: در صورت وجود علل و جهات اعاده دادرسی می‌توانید اعاده دادرسی را مطرح نمایید.

سؤال 3: آیا وقتی قاضی در مورد صدور رأی تخلف یا اشتباه کرده باشد و حدود یک سال از قطعی شدن رأی گذشته باشد و آن رأی غیابی صادر شده باشد و با توجه به اسناد و مدارک موجود تخلف یا اشتباه قاضی آشکار باشد، می‌شود اعاده دادرسی (رسیدگی مجدد) نمود یا چون مدت زمان یک سال از قطعی شدن رأی گذشته دیگر اعاده دادرسی پذیرفته نمی‌شود؟

پیشنهاد ویژه کیانداد :   سؤالات متداول در مورد جرائم مواد مخدر

جواب: اعاده دادرسی مهلت مشخصی ندارد و در مورد تخلف یا اشتباه قاضی نیز باید از طریق دادگاه انتظامی قضات اقدام کنید.

سؤال 4: حکم قطعی برای برادرم صادر شده، حکم اعدام، خواستم ببینم با توجه به اینکه بردارم سابقه بیماری روانی و بستری شدن در بیمارستان روزبه را داشته امکان این هست که اعاده دادرسی انجام بشه؟

جواب: ‌بستگی‌داره به نوع بیماری برادرتون و اینکه آیا این موضوع رو در دادگاه ‌قبلی مطرح کرده‌اید یا خیر.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *