دعوای استرداد جهیزیه

دعوای استرداد جهیزیه


دعوای استرداد (پس گرفتن) جهیزیه

در این مقاله قصد داریم درباره موضوع دعوای استرداد جهیزیه را مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد توضیح دهیم. ما را همراهی کنید.

دعوای استرداد جهیزیه

بر اساس ماده ۶۳ قانون اجرای احکام مدنی، از اموال منقول (اموال قابل جابجایی مانند ماشین) که در محل زندگی مشترک زوجین (زن و شوهر) وجود دارد آنچه که معمولاً مورد استفاده زن قرار می ‌گیرد، متعلق به زن است و آنچه مورد استفاده مرد قرار می¬ گیرد به مرد تعلق دارد و بقیه با توجه به مقررات این قانون مشترک محسوب می‌شود، مگر اینکه خلافش اثبات گردد.

اقدامات دعوای استرداد جهیزیه

برای دعوای استرداد و پس گرفتن جهزیه قبل از هر چیزی زن باید ثابت کند که جهیزیه را برده و به منزل شوهر خود تحویل داده است. همچنین وسایل باقی است و باید از طریق ادله اثبات دعوا حق آن ثابت شود.

در هر صورت اگر زن بخواهد در جهیزیه خود دخل و تصرف کند و شوهر مانع این کار شود زن می‌ تواند درخواست اظهارنامه دهد و به همسر خود اعلام کند. در صورتی که شوهر از خارج کردن جهیزیه جلوگیری نماید زن می ‌تواند به دادگاه  مراجعه نماید.

بر اساس رویه قضایی، جهیزیه جزء دارایی زن محسوب می ‌گردد و زن به طور رایگان به مرد اجازه استفاده از آن را داده است.

تا زمانی که عین جهیزیه وجود داشته باشد، زوجه (زن) می ‌تواند درخواست گرفتن عین آن را نماید. و در صورت تلف شدن و از بین رفتن آن قیمت آن را مطالبه و درخواست کند. در صورتی که زوج (مرد) محکوم شود در مرحله تجدیدنظر یا هنگام اجرای حکم، بر اساس ماده ۳۶۲ قانون آیین دادرسی مدنی و ماده ۳۹ قانون اجرای احکام مدنی باید قیمت وسایل موجود در جهیزیه را پرداخت نماید.

اختلاف نظر در بقای (پایداری) جهیزیه

نحوه اثبات بردن جهیزیه به خانه‌ شوهر در صورت نداشتن لیست سیاهه جهیزیه

اگر زن لیست سیاهه جهیزیه را نداشته باشد می ‌تواند از طریق فاکتور اجناس خریداری شده و شهادت شهود بردن جهیزیه را به خانه‌ شوهر اثبات نماید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   تعطیلات و مرخصی‌ها در قانون کار

منظور از قیمت جهیزیه چیست؟

منظور از قیمت جهیزیه، قیمتی که در زمان عقد توافق کرده‌اند نیست، بلکه قیمت زمان تلف و از بین رفتن اموال که زوج (مرد) مسئول آن است و باید آن را پرداخت کند.

چون استفاده از جهیزیه باعث کاهش قیمت آن می ‌شود زوجه نمی ‌تواند نسبت به این کاهش و استهلاک (فرسودگی) چیزی مطالبه و درخواست نماید. مگر اینکه زوج در فرسودگی و تلف جهیزیه بعد از طلاق و جدایی مقصر باشد.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره دعوای استرداد جهیزیه با وکیل طلاق موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید، می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *