دادخواست اعسار

دادخواست اعسار


دادخواست اعسار (ناتوانی مالی) و تقسیط اجرت‌المثل ایام زوجیت

این مقاله در خصوص دادخواست اعسار و تقسیط اجرت المثل ایام زوجیت مطابق با نظریه کارشناسان  موسسه حقوقی کیانداد بررسی شده است و در اختیار کاربران قرار می گیرد.

دادخواست اعسار (ناتوانی مالی)

دادخواست اعسار و ناتوانی مالی و تقسیط اجرت‌المثل ایام زوجیت (زناشویی) همان روندی را طی می ‌کند که دادخواست مربوط به اعسار از پرداخت مهریه طی می‌ کند.

مدعی اعسار و عدم توانانی مالی باید پس از صدور حکم به یکی از دفاتر خدمات قضایی برای دادن دادخواست اعسار مراجعه نماید.

مدارک لازم برای دادخواست اعسار از پرداخت اجرت المثل ایام زوجیت عبارتند از:

1- دادنامه محکومیت اجرت‌المثل ایام زوجیت

2- استشهادیه که شهادت کتبی دو نفر است. استشهادیه نیاز به فرم خاصی ندارد و می ‌توان در برگه A4 دو نفر با ثبت مشخصات کامل، نشانی، نحوه آشنایی و اشراف به وضعیت زوج (مرد) که می ‌تواند فامیل یا از دوستان و همکاران باشد، شهادت دهند که زوج توانایی پرداخت دفعی مهریه را یکجا ندارد.

بر اساس ماده ۹ قانون نحوه اجرای محکومیت ‌های مالی: «شاهد بايد علاوه بر هويت، شغل، ميزان درآمد و نحوه قانوني امرار معاش مدعي اعسار، به اين امر تصريح كند كه با مديون به مدتي كه بتواند نسبت به وضعيت معيشت (زندگی) وي اطلاع كافي داشته باشد، معاشرت داشته و او افزون بر مستثنيات دِين هيچ مال قابل دسترسي ندارد كه بتواند به وسيله آن دِين خود را بپردازد».

تعیین میزان اجرت‌المثل ایام زوجیت

3- صورت کلیه اموال منقول (اموال قابل جابجایی مانند ماشین) و غیرمنقول

پیشنهاد ویژه کیانداد :   فرزندان حاصل از ازدواج‌ایرانیان با اتباع‌بیگانه(شهروندان خارجی)

4- میزان وجوه نقد (پول) در کلیه حساب‌ های بانکی و فهرست کلیه نقل و انتقالات اموال در یک سال گذشته.

فرم ‌های مربوط به صورت اموال و نقل و انتقالات یک سال گذشته زوج (مرد) که مدعی اعسار می ‌باشد از همان دفتر خدمات قضایی تهیه می ‌شود.

توقیف اموال مرد پس از صدور حکم اعسار و ناتوانی مالی

چنانچه پس از صدور حکم اعسار و ناتوانی مالی مرد از پرداخت اجرت‌المثل ایام زوجیت و زناشویی، اموالی از مرد کشف شوند، زن می ‌تواند بر اساس ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، با معرفی اموال، موجب توقیف آنها شود. و با حکم دادگاه از محل آن اموال، بدهی مرد به زن پرداخت می ‌گردد.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره دادخواست اعسار با وکیل طلاق موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید، می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *