حقوق مالی زن

حقوق مالی زن


حقوق مالی زن در طلاق غیابی

این مقاله اختصاص داده شده به موضوع حقوق مالی زن که زیر نظر کارشناسان در موسسه حقوقی کیانداد ، زیر نظر کارشناسان حقوق بحث و بررسی شده را در اختیار مخاطبان و کاربران قرار دهیم ما را همراه نمایید.

حقوق مالی زن در طلاق غیابی به درخواست مرد

اگر طلاق غیابی به درخواست مرد انجام شود ثبت آن در محضر مشروط به پرداخت حقوق مالی زن از طرف مرد می‌باشد و این موضوع در رأی دادگاه ثبت می‌‌شود. حقوق مالی زن عبارت است از:

* مهریه

* اجرت‌المثل ایام زوجیت و زناشویی

* نفقه و خرجی ایام عده

* نفقه معوقه و گذشته (چنانچه زن شرایط مطالبه و درخواست داشته باشد و آن را مطالبه کند).

* شرط تنصیف و نصف شدن اموال درج شده در عقدنامه (به شرایط امضا و وجود شرایطش)

در صورتی که مرد معسر و تهی‌دست باشد و توان پرداخت یکجای حقوق مالی زوجه (زن) را نداشته باشد می‌تواند پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، درخواست اعسار و ناتوانی از پرداخت حقوق مالی را مطرح کند و دادگاه با توجه به وضعیت معیشتی و زندگی مرد تصمیم‌گیری می‌نماید. و جاری نمودن صیغه طلاق و جدایی در این گونه موارد، منوط و مشروط به پرداخت پیش پرداخت قسط حکم اعسار توسط زوج می‌باشد.

گواهی عدم امکان سازش چیست

عده‌ی طلاق در طلاق غیابی

طبق ماده 1156 قانون مدنی: «زنی که شوهر او غایب مفقود‌الاثر بوده و حاکم او را طلاق داده باشد، باید از تاریخ طلاق (جدایی) عده وفات نگاه دارد». مدت زمان عده وفات چهار ماه و ده روز می‌باشد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   ممنوع الخروجی مرد توسط زن بابت مهریه

همچنین بر اساس ماده 1030 قانون مدنی اگر شوهر غایب قبل از انقضاء و تمام شدن مدت عده بازگردد. حق رجوع و بازگشت به همسر (زن) خود را دارد ولی اگر مراجعه شوهر بعد از اتمام ایام عده زن باشد برای مرد حق رجوع و بازگشت وجود ندارد.

 حقوق مالی زن در طلاق غیابی به درخواست زوجه

آیا در طلاق غیابی از طرف زوجه (زن) مهریه، نفقه (خرجی) و اجرت‌المثل به وی تعلق می‌گیرد؟

بله مهریه دِین و بدهی است که بر گردن مرد می‌باشد و تحت هر شرایطی باید مهریه به زن پرداخت شود حتی بعد از طلاق غیابی. و زن می‌تواند برای مطالبه و درخواست مهریه‌ی خود اقدام نماید و می‌تواند مالی از زوج را معرفی و توقیف نماید.

در این صورت بعد از طلاق نیز زوجه می‌تواند در هر زمان با معرفی زوج (مرد) یا اموال وی آنها را توقیف کرده و مهریه خود را مطالبه نماید.

همچنین در طلاق غیابی به درخواست زن وی می‌تواند دیگر حقوق مالی خود از جمله اجرت‌المثل ایام زوجیت (زناشویی) و نفقه و خرجی را دریافت نماید.

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی درباره حقوق مالی زن با وکلیل طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *