توافقات زوجین

توافقات زوجین


توافقات زوجین در طلاق توافقی

مقاله حاضر در خصوص توافقات زوجین در طلاق توافقی در موسسه حقوقی کیانداد ، زیر نظر کارشناسان مجرب بررسی شده و در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می گیرد.

زوجین (زن و شوهر) قبل از طلاق توافقی ابتدا باید بر سر موضوعاتی با یکدیگر به توافق برسند که این موارد عبارتند از:

1- مهریه

2- حضانت و سرپرستی فرزندان

3- اجرت‌المثل

4- نفقه و خرجی زن و فرزند

5- استرداد و بازگرداندن جهیزیه

مهریه در طلاق توافقی

مهریه مالی است که مرد هنگام عقد ازدواج به زن می ‌دهد و مکلف به پرداخت آن می‌ باشد و مهریه یکی از مواردی است که باید در هنگام طلاق توافقی در مورد آن توافق شود.

زن و مرد می ‌توانند در ضمن توافقی، شرط نمایند که طلاق در قبال بخشش کل مهریه باشد. و یا طلاق توافقی در قبال نیمی از مهریه باشد و یا حتی مرد می ‌تواند با اختیار خود تمامی مهریه را به زن پرداخت نماید.

نحوه ملاقات فرزند در طلاق توافقی

نفقه در طلاق توافقی

نفقه و خرجی که شامل همه نیازهای متعارف زن مانند مسکن، پوشاک، هزینه‌های درمانی و بهداشتی، اثاث منزل که به صورت عادت یا نیاز لازمه زندگی او باشد که متناسب با شئونات اجتماعی و خانوادگی زوجه (زن) می ‌باشد که مقدار آن توسط دادگاه تعیین خواهد شد و مرد مکلف به پرداخت آن است.

زن و مرد می ‌توانند با یکدیگر توافق کنند که مبلغی به عنوان نفقه تا پایان مدت عده‌ زن که سه ماه و ده روز است مرد به زن پرداخت نماید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   در چه مواردی به زن نفقه تعلق نمی‌ گیرد

نکته: زن باکره (دوشیزه) عده ندارد.

نگهداری و نفقه طفل بعد از فوت والدین

استرداد و بازگرداند جهیزیه در طلاق توافقی

جهیزیه ‌ای که زن به خانه شوهر می ‌آورد به معنای انصراف زن از مالکیت یا شریک ساختن مرد در جهیزیه نیست و مرد هیچ حقی نسبت به جهیزیه زن ندارد فقط او می ‌تواند از منافع آن با اجازه زن استفاده کند که طبق قانون جهیزیه نوعی «اباحه (جواز) تصرف» است.

در اثبات جهیزیه باید لیست جهیزیه به نام «سیاهه» وجود داشته باشد تا زن بتواند در دعوی استرداد جهیزیه دلیلی برای اثبات وجود جهیزیه‌ خود به دادگاه داشته باشد.

در طلاق توافقی زن می ‌تواند جهیزیه خود را مسترد (برگشت) نماید و اگر وسایلی هم خریده باشد می ‌تواند با توافق زوج (مرد) مقداری از آنها را در منزل زوج باقی بگذارد و یا نیمی از آن را مسترد نماید.

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی در مورد توافقات زوجین در طلاق توافقی با وکلای مجرب طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *