تعیین و اعمال مجازات جایگزین حبس

تعیین و اعمال مجازات جایگزین حبس


تعیین و اعمال مجازات جایگزین حبس

در این مقاله به بحث و بررسی در مورد تعیین و اعمال مجازات جایگزین حبس مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد توضیح دهیم. ما را همراهی کنید.

در ادامه مقالات قبل در مورد درخواست اعاده دادرسی با موضوع تعیین و اعمال مجازات جایگزین حبس به بیان خلاصه پرونده دوم می‌پردازیم:

خلاصه پرونده دوم

در پرونده کلاسه 616 شعبه سي و هفتم ديوان عالي کشور، آقاي … در شعبه 102 دادگاه عمومي جزائي پارس‌آباد طي دادنامه 584 به علت ارتکاب مزاحمت تلفني بر اساس ماده 641 قانون مجازات اسلامي (تعزيرات) به تحمل نود و يک روز حبس محکوم و اين دادنامه در شعبه دوم دادگاه تجديدنظر استان اردبيل به موجب دادنامه 702 مورد تأييد قرار گرفته است.

محکوم‌ٌ عليه (کسی که رأی به ضرر او صادر شده) موصوف به استناد بند 5 و 6 مادة 272 نسبت به دادنامه اخير درخواست تجويز اعاده دادرسي و تجدید محاکمه کرده است. که پس از ثبت به کلاسه مرقوم (نوشته شده) به شعبه سي و هفتم ديوان عالي کشور ارجاع (واگذار) شده است و اعضاي محترم شعبه پس از بررسي لازم به موجب دادنامه 624 به شرح زیر تصمیم‌گیری نموده‌اند:

رأی دیوان عالی کشور در مورد درخواست اعاده دادرسی در پرونده دوم

قطع نظر از اينكه مطالب عنوان شده در لايحه درخواستی اعاده دادرسي (تجدید محاکمه) شامل مضامين و محتوای ماهوي و محاكماتي است كه به اين مرحله از رسيدگي مربوط نمي‌شود، از نظر مجازات حبس تعزيري تعيين شده درخواست مطرح شده در خور پذيرش است، زيرا در ماده 641 قانون مجازات اسلامي مصوب 1375 (تعزيرات و مجازات‌هاي بازدارنده) كه مورد استناد دادگاه بوده براي مرتكبين جرم ايجاد مزاحمت به وسيله تلفن يا دستگاه‌هاي مخابراتي ديگر حبس از يك تا شش ماه پيش‌بيني‌ شده است.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   تعیین و اعمال مجازات جایگزین حبس

بنابر منطوق (ظاهرکلام) ماده 66 قانون مجازات اسلامي مصوب 1392، دادگاه در اين قبيل موارد مكلف به تعيين مجازات جايگزين حبس بوده (با اين توضيح كه بدون سابقه كيفري نيز مي‌باشد) و ميزان جزاي نقدي جايگزين حبس نيز در ماده 86 قانون مجازات اسلامی حسب مورد مشخص گرديده است به ويژه اينكه الزامي دانستن مجازات‌هاي جايگزين حبس در ماده 68 همين قانون با شرايط خاص تصريح (تأکید) شده و به اين وحدت ملاك نيز مي‌توان تمسك (توسل) نمود.

بنابراين تعيين مجازات حبس تعزيري در موضوع بحث بيش از مجازات تعیین شده قانوني و منطبق (هماهنگ) با بند چ ماده 474 قانون آيين دادرسي مصوب 1392 كه از تاريخ 1/4/1394 لازم‌الاجرا گرديده، تشخيص و مستند به ماده 476 قانون يادشده ضمن تجويز اعاده دادرسي، رسيدگي مجدد به شعبه‌ی ديگر دادگاه تجديدنظر استان اردبيل واگذار و ارجاع مي‌گردد.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی در مورد تعیین و اعمال مجازات جایگزین حبس با وکیل اعاده دادرسی موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید، می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

ادامه مطلب ….

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *