مرخصی‌ در قانون کار

مرخصی‌ در قانون کار


تعطیلات و مرخصی‌ها در قانون کار

این موضوع اختصاص داده شده به مرخصی‌ در قانون کار که زیر نظر موسسه حقوقی کیانداد بررسی شده است و در اختیار مخاطبان و کاربران گرامی قرار می گیرد.

مرخصی‌ در قانون کار

مطابق ماده 62 قانون کار (روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می‌باشد) و مطابق تبصره یک همان ماده در امور مربوط به خدمات عمومی همانند آب و برق اگر روز دیگری به عنوان تعطیل تعیین شود همان حکم روز تعطیل هفتگی خواهد بود و در هر حال تعطیل یک روز معین در هفته اجباری است.

علاوه ‌بر تعطیلات رسمی کشور روز کارگر (11 اردیبهشت) نیز جزء تعطیلات رسمی کارگران به حساب می‌آید (ماده 63 قانون کار).

مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعاً یک ماه است (ماده 64 قانون کار) و در صورت اشتغال به کارهای سخت و زیان‌آور مرخصی سالانه 5 هفته می‌باشد.

همچنین هر کارگر حق دارد به منظور انجام فرضیه حج در تمام مدت کار خود فقط برای یک نوبت، یک ماه به عنوان مرخصی استحقاقی یا مرخصی بدون حقوق استفاده نماید.

تاریخ مرخصی با توافق کارگر و کارفرما مشخص می گردد و در صورتیکه اختلافی بین کارگر و کارفرما باشد باید به اداره کار و امور اجتماعی محل مراجعه نمایند.

(ماده 69 قانون کار)

تبصره – در مورد کارهای پشت سرهم و همه کارهایی که حضور مشخص شده ای از کارگران در روزهای کار را اقتضا کند، کارفرما برخود مکلف می داند طبق جدول زمانی استفاده از مرخصی کارگران را در طی مدت سه ماه پایان هر سال برای سال بعد تنظیم و بعد از تایید شورای اسلامی کار و یا انجمن های صنفی یا نمایندگان کارگران اعلام کند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   ارث فرزندخوانده

همچنین کارگران در صورت ازدواج دائم، فوت همسر، پدر و مادر یا فرزندان، حق برخورداری از سه روز مرخصی با مزد را دارند (ماده 73 قانون کار).

کاربران و خوانندگان عزیز اگر در مورد مرخصی‌ در قانون کار با هر گونه مشکل حقوقی برخورد کردید و یا هر گونه سوالی داشته باشید می‌توانید به صورت مستقیم با وکلای مؤسسه حقوقی کیانداد و یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *