قرارداد کار در قانون کار

قرارداد کار در قانون کار


تعریف قرارداد کار در قانون کار

در این جا می خواهیم موضوع تعریف قرارداد کار در قانون کار را مطابق با نظریه موسسه حقوقی کیانداد بررسی همراه با مخاطبان و کاربران گرامی بررسی نماییم.

قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد (ماده 7 قانون کار).

رابطه حقوقی که بین کارگر و کارفرما بر پایه شرایط خاص و ناشی از حکم قانون بوجود می آید و به خاطر آن حقوق و تکالیفی برای دو طرف در نظر گرفته می شود.

همانگونه که از نام قرارداد مشخص است یک طرف قرارداد کارگر و طرف دیگر کارفرماست ولی از نظر قانون کار، کارگر چه کسی می باشد؟ کارگر در ماده 2 قانون کار تعریف شده و به شخص حقیقی و یا به عبارت دیگر یک انسان است که کارش جنبه تبرعی و مجانی ندارد بطوریکه در قبال کاری که انجام می دهد مزد دریافت می نماید.

اضافه کاری در قانون کار

انواع قرارداد کار

  • قرارداد کار با مدت زمان موقت
  • قرارداد کار با مدت زمان غیر موقت
  • قرارداد کار برای انجام دادن کار معین شده

منظور از قرارداد کار غیرموقت همان قرارداد مستمر یا دائم است. در تبصره دوم ماده 7 قانون کار آمده: (در کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد، در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود قرارداد دائمی می‌شود).

برای صحت قرارداد کار شرایطی لازم است که عبارتند از: 1- مشروعیت مورد قرارداد 2- معین بودن موضوع قرارداد 3- عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   لواط (همجنس‌گرایی مردانه) چیست؟

اصل نیز بر صحت قراردادهای کار است مگر آنکه بطلان آنها در مراجع ذی‌صلاح به اثبات برسد (ماد 9 قانون کار).

همچنین قرارداد کار باید علاوه‌بر مشخصات دقیق طرفین متضمن این مواد باشد: نوع کار یا حرفه، حقوق یا مزد مبنا، ساعات کار، تعطیلی‌ها و مرخصی‌ها، محل انجام کار، تاریخ انعقاد قرارداد، مدت قرارداد دیگر که عرف و عادت شغلی یا محلی ایجاب می‌کند.

کاربران و خوانندگان عزیز اگر در مورد قرارداد کار در قانون کار با هر گونه مشکل حقوقی برخورد کردید و یا هر گونه سوالی داشته باشید می‌توانید به صورت مستقیم با وکلای مؤسسه حقوقی کیانداد و یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *