ترک اعتیاد به روش سم‌زدایی

ترک اعتیاد به روش سم‌زدایی


در ادامه مقاله قبل در مورد ترک اعتیاد به روش سم‌زدایی، به بیان دیگر روش‌های سم‌زدایی در درمان و ترک اعتیاد می‌پردازیم:

ترک اعتیاد به روش سم‌زدایی

3- سم‌زدایی سرپایی با داروهای آگونیست مانند متادون و بوپره نورفین

در این روش متادون یا بوپرکسین (داروهای ترک اعتیاد) به بیمار تجویز شده و طبق یک برنامه مشخص مقدار آن کم شده و قطع می‌شود. با کم کردن مقدار دارو علائم بسیار خفیف خماری (بی‌حالی) ظاهر شده و سپس قطع می‌شود. استفاده از این داروها حتماً نیاز به تجربه و آموزش در دوره‌های تخصصی دارد.

در صورت استفاده خود سرانه از این داروها خطر عوارض جبران‌ناپذیر مانند مرگ، بیمار را به شدت تهدید می‌کند. این روش سم‌زدایی اگر توسط پزشک با تجربه و دوره دیده انجام شود مورد قبول‌ترین روش سم‌زدایی توسط بیماران محسوب می‌شود و درصد موفقیت زیادی دارد.

(آگونیست: ماده شیمیایی است که در یک سلول با اتصال به گیرنده‌های آن سلول باعث پاسخ و واکنش آن سلول می‌شود. آگونیست اغلب تقلیدکنند عمل یک ماده طبیعی در بدن است).

4- سم‌زدایی سریع به صورت بستری یا RD

در این نوع سم‌زدایی بیمار به مدت حداقل چهار روز در مرکز بستری یا بیمارستان بستری شده و با استفاده از دارو به تدریج از مواد پاک می‌شود. در این روش از داروهای آنتاگونیست مانند نالوکسان و نالترکسان نیز استفاده می‌شود که روند دفع مورفین از بدن را سریع‌تر می‌کنند. در این نوع سم‌زدایی مانند سایر روش‌ها فرد علائم ترک اعتیاد خفیف (کم) تا متوسط را تجربه می‌کند، ولی با توجه به اینکه تحت نظر است این علائم توسط گروه پزشکی درمان می‌شوند.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   حبس تعلیقی

5- سم‌زدایی فوق سریع یک روزه به صورت بستری یا UROD

در این روش نیز از داروهای آنتاگونیست در حجم زیاد استفاده می‌شود و به علت اینکه بیمار در حال هوشیاری توانایی تحمل علائم خماری شدید این روش را ندارد بیمار را بیهوش می‌کنند.

ادامه مطلب …..

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *