به ارث رسیدن دیه

به ارث رسیدن دیه


به ارث رسیدن دیه

برابر قانون مجازات اسلامی دیه به ارث می‌رسد. یعنی وقتی شخصی کشته شود و برابر قانون، ولی‌دم درخواست دریافت دیه کنند،

این دیه به تمام وراث مقتول به جز بستگان مادری وی ارث می‌رسد آن هم به همان شیوه‌ای که بقیه اموال وی بین وراث تقسیم می‌شود.

این را نیز بدانید که وقتی چند نفر در قتلی دست داشته باشند همه افردی که در این جرم شریک بوده‌اند در پرداخت دیه نیز شریک هستند و به طور مساوی باید سهم خود را از رقم دیه پرداخت کنند.

پرداخت دیه به عهده چه کسی است؟

بر اساس ماده 462 قانون مجازات اسلامی در قتل عمد و شبه ‌عمد پرداخت دیه با خود فرد مجرم است اما بر اساس ماده 463 اگر قتل در اثر خطای محض صورت گیرد و با قسم یا دلیل به قاضی هم ثابت شود که خطای محض بوده است، به این ترتیب است که اقوام مرد خانواده باید دیه را پرداخت کنند.

روش دیگری نیز در پرداخت دیه وجود دارد به این صورت که اقوام مرد مجرم که قانون آنان را عاقله می‌نامد مسئول پرداخت دیه شوند و آن زمانی است که یکی از این افراد بعد از آنکه قاتل اعتراف کرد که قتل به دلیل خطای محض صورت گرفته است، وی را تأیید کند، به این ترتیب خود فرد به عنوان عاقله مسئول پرداخت دیه است.

  • نکته: اگر مجرم قتل را در اثر خطای محض اعتراف کند اما عاقله که یکی از اقوام اوست، اعلام کنند که این قتل در اثر خطای محض نبوده است، در این شرایط مجرم باید دیه را بپردازد و مسئولیت از عاقله ساقط می‌شود.
پیشنهاد ویژه کیانداد :   تعلیق قاضی

فرض کنید که شخصی سنگی را پرتاب کرده است، این سنگ بعد از برخورد با یک شیشه و شکستن آن و از بین بردن گلدان گران‌ قیمتی که در نزدیکی شیشه بوده است، به سر کسی برخورد کرده و باعث قتل وی شده است.

این قتل خطای محض است و مردهای فامیل باید دیه را بپردازند اما بر اساس قانون آنها مسئول جبران خسارت شیشه و گلدانی که شکسته شده است، نیستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *