سند رسمی خودرو

سند رسمی خودرو


انتقال سند رسمی خودرو توسط دفاتر اسناد رسمی انجام می شود!

مقاله حاضر درباره انتقال سند رسمی خودرو توسط دفاتر اسناد رسمی بر گفته کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بررسی شده و در اختیار مخاطبان و کاربران عزیز قرار می گیرد.

انتقال سند رسمی خودرو توسط دفاتر اسناد رسمی

 در ماده 1287 قانون مدنی و ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و سایر قوانین و مقررات جاری کشور، تنظیم اسناد نقل و انتقال خودرو فقط در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی می‌باشد.

 قبل از تنظیم سند رسمی انتقال خودرو به تعویض پلاک مراجعه کنید

بر اساس ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی خودرو انجام می‌شود.

دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هر گونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین شده از سوی راهنمایی و رانندگی (مراکز تعویض پلاک) برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و سپس تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند.

پس به عبارتی بعد از تنظیم مبایعه‌نامه و امضای آن و رد و بدل کردن وجوه، ابتدا به مرکز تعویض پلاک باید مراجعه شود و پس از فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید به نام خریدار، طرفین باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی جهت نقل و انتقال رسمی و تنظیم سند قطعی منقول خودروی موضوع معامله مراجعه کنند.

قابل ذکر است که هر چند نقل و انتقال مالکیت خودرو به موجب مبایعه‌نامه عادی هم معتبر است اما قانونگذار برای رسمیت بخشیدن به معاملات مهم و جلوگیری از تبعات منفی نقل و انتقال با سند عادی و سهولت اثبات مالکیت خودرو، طرفین قرارداد را ملزم به انتقال رسمی مالکیت خودرو دانسته است.

تابعیت به چه معناست

ما نیز توصیه می‌کنیم جهت اطمینان خاطر و جلوگیری از هر گونه مخاطرات و مشکلات حقوقی احتمالی در آینده مانند فوت یکی از طرفین، توقیف خودرو به واسطه بدهی فروشنده به طلبکاران و امثالهم، حتماً پس از انعقاد قرارداد عادی جهت ثبت رسمی به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   شرایط برخورداری از مستمری متوفی

برای نقل و انتقال سند رسمی خودرو ضرورتی ندارد که حتماً از قبل مبایعه‌نامه‌ای بین خریدار و فروشنده تنظیم شود. مانند وقتی که خریدار و فروشنده با همدیگر رابطه دوستی یا فامیلی دارند که در این صورت می‌توانند در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر شده و مستقیماً مبادرت به تنظیم سند انتقال خودرو نمایند.

یکی از مشکلات عمده طرفین قرارداد مربوط به عدم حضور یکی از آنها و یا هر دو طرف معامله در دفترخانه جهت انتقال سند مالکیت می‌باشد.

در چنین مواردی و به منظور الزام فروشنده برای حضور در دفترخانه اسناد رسمی، می‌بایست از قبل در مبایعه‌نامه زمان و مکان حضور در دفترخانه معین شود تا چنانچه یکی از طرفین در زمان مقرر حاضر نگردید، طرف مقابل بتواند از دفترخانه، (گواهی عدم حضور) او را دریافت کند.

علت اهمیت این موضوع آن است که اگر در مبایعه‌نامه برای عدم حضور در دفترخانه خسارت تعیین شود، از زمان دریافت گواهی عدم حضور قابل محاسبه و از طریق دادگاه با طرح دعوا قابل مطالبه خواهد بود.

اگر قرار است خودرو را به صورت وکالتی بفروشی لازم است فروشندگان توجه کنند که در همین مرحله باید ضمن اعطای وکالت تام به خریدار تمام طلب خود را دریافت کنند زیرا پس از دادن وکالت به خریدار خودرو دیگر برای هیچ امضایی نیاز به حضور فروشنده ندارد و با این وکالت‌نامه کل اقدامات بعدی را به تنهایی می‌تواند انجام دهد. پس فروشنده باید کل مبلغ خودرو را در همین مرحله از خریدار دریافت نماید.

در مقابل، اگر خریدار خودرو هستید باید دقت کنید که اگر اقدام به تصفیه حساب با فروشنده می‌نمایید، حتماً وکالت‌نامه اعطایی از سوی فروشنده به شما باید شامل کلیه اختیارات قانونی اعم از تعویض پلاک و فروش و انتقال رسمی خودرو را در بر داشته باشد تا پس از تعویض پلاک نیازی به حضور مجدد فروشنده برای انتقال سند رسمی نداشته باشید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   آیا قرار رد درخواست اعاده دادرسی در امور مدنی قطعی است؟

توصیه می شود قبل از اقدام به خرید خودرو و یا انجام هر معامله دیگری با یک وکیل متخصص مشورت نمایید.

وکلای ما در موسسه حقوقی کیانداد آماده ارائه مشاوره تخصصی حقوقی به شما عزیزان می باشند.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *