سند وسیله نقلیه

سند وسیله نقلیه


الزام به تنظیم سند وسیله نقلیه

این مقاله اختصاص داده شده است به موضوع الزام به تنظیم سند وسیله نقلیه که بنا بر نظریه کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، بررسی شده و در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می گیرد.

الزام به تنظیم سند وسیله نقلیه (موتورسیکلت، اتومبیل و کشتی)

بعد از انجام عقد بیع اموال منقول، با تسلیم وسیله نقلیه و پرداخت وجه اصولاً تعهد طرفین پایان می ‌یابد. ولی لوازم جانبی وسیله نقلیه نیز مانند خود وسیله باید به خریدار تحویل شود که به آن توابع مبیع گویند توابع مبیع با توجه به نوع وسیله ‌ای که خریداری شده کیفیت معامله و عرف محل متفاوت است.

ابزار و لوازم یا حتی اطلاعاتی که لازمه استفاده و به کارگیری مناسب مبیع باشد و در برخی اموال منقول وجود سند برای انجام امور دیگر ضروری است.

به ویژه وسایل نقلیه موتوری که دارای سند رسمی می‌باشند، صرف تسلیم وسیله به خریدار کفایت سقوط تعهد فروشنده را نمی ‌نماید، بلکه بایستی سند رسمی به نام خریدار منتقل گردد.

این تکلیف ناشی از عقد بیع میان خریدار و فروشنده می ‌باشد و از لوازم تسلیم و توابع مبیع محسوب می ‌گردد و بنابراین نیازی به ذکر در عقد یا توافق جداگانه ‌ای ندارد.

در صورتی که بعد از انعقاد قرارداد فروش وسیله نقلیه، فروشنده از تنظیم سند رسمی به نام خریدار خودداری کند، خریدار می ‌تواند با طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی در محاکم الزام وی را درخواست و دادگاه با احراز شرایط مربوط حکم صادر می ‌نماید.

طرفین دعوی الزام به تنظیم سند رسمی خودرو یا موتورسیکلت چه کسانی هستند؟

خریدار وسیله نقلیه خواهان دعوی و فروشنده آن خوانده دعوی می ‌باشد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   آیا می توان نسبت اصالت اسناد ادعای جعل کرد؟

مرجع صالح به رسیدگی الزام به تنظیم سند رسمی وسیله نقلیه:

با توجه به منشأ قراردادی دعوی، دادگاه محل اقامت خوانده یا محل انعقاد بیع یا محل اجرای تعهد، صالح به رسیدگی می‌ باشند.

به دعوای الزام به تنظیم سند رسمی وسیله نقلیه به چه صورت رسیدگی می ‌شود؟

محرز شدن عقد بیع منتهی به انتقال مالکیت به خریدار شرط اولیه و اساسی، برای آغاز رسیدگی می‌ باشد.

سپس دادگاه با استعلام وضعیت ثبتی اتومبیل یا موتورسیکلت از اداره راهنمایی و رانندگی یا استعلام وضعیت ثبتی قایق از اداره ثبت شناورها وضعیت مالکیت را آشکار می ‌سازد.

در صورتی که مالک وسیله با شخصی که طرف دعوی قرار گرفته مطابقت داشته باشد، با جمع سایر شرایط حکم به محکومیت خوانده به تنظیم سند با حضور در یکی از دفاتر اسناد رسمی صادر می ‌نماید.

دعاوی اصلاح سند ثبتی

در غیر این صورت با رد دعوی از خواهان می‌ خواهد دعوی خود را به درستی و به طرفیت مالکی که مشخصات وی به عنوان مالک ثبت شده و همچنین شخصی که وسیله را به وی فروخته طرح نماید. با این شرط که فروشنده به عنوان مالک ولی بدون داشتن سند رسمی فروخته باشد.

چنانچه فروشنده به عنوان وکیل یا بدون داشتن اختیار اقدام به فروش اتومبیل کرده باشد امکان طرح دعوی الزام به تنظیم سند به طرفیت وی امکان ندارد.

زیرا در صورت فروش به عنوان وکیل، اجرای تعهدات به عهده موکل می ‌باشد و در صورت فروش مال غیر، معامله فضولی و تابع احکام مربوط به خود می ‌باشد.

در این مورد نه الزام فضول (فروشنده ‌ای که اجازه فروش نداشته) امکان دارد و نه مالکی که از سوی وی معامله غیرنافذ.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   تعیین میزان اجرت‌المثل ایام زوجیت

مخاطب گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی در خصوص  الزام به تنظیم سند وسیله نقلیه با وکیل ملکی در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *