احکامی که می‌توان به صورت موقت اجرا کرد، کدامند؟

3- اجرای حکم ورشکستگی

یکی از احکامی که مرحله اجرا را خیلی زود سپری می‌کند حکم ورشکستگی است. این امتیاز برای حکم ورشکستگی بر اساس ماده ۴۱۷ قانون تجارت به ‌وجود آمده است. بر اساس این ماده، حکم ورشکستگی به‌ طور موقت اجرا می‌شود.

همچنین بر اساس ماده ۱۳ قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی مصوب ۱۳۱۸، همین که حکم ورشکستگی قابل اجرا شد و رونوشت آن به اداره تصفیه رسید، اداره صورتی از اموال ورشکسته برمی‌دارد و اقدام‌های لازم از قبیل مهر و موم برای حفظ آنها به عمل می‌آورد.

از مجموع این دو ماده چنین نتیجه‌گیری می‌شود، که حکم ورشکستگی قبل از قطعیت قابل اجرا است. بنابراین بعد از اینکه حکم ورشکستگی شخصی را گرفتید می‌توانید فوراً آن را اجرا کنید و سرعت اجرای احکام ورشکستگی را بالا ببرید.

4- اجرای حکم دادگاه در امور حسبی

امر حسبی، امری است که دادگاه‌ها مکلفند نسبت به آن اقدام و تصمیم‌گیری نماید، بدون اینکه رسیدگی به آن متوقف بر وقوع اختلاف بین اشخاص و اقامه دعوا از طرف آنها باشد. به بیان ساده‌تر باید گفت امور حسبی آن اموری را در در برمی‌گیرد که رسیدگی به آنها نیازمند حضور دو طرف دعوی (خوانده و خواهان) و ارائه دلیل علیه هم ندارد، بلکه یک نفر مطالبه خود را از دادگاه می‌خواهد.

حکم دادگاه در امور حسبی را بدون اینکه نیاز به قطعی شدن داشته باشد، می‌توانید اجرا کنید. ماده ۳۵ قانون امور حسبی، اجازه اجرای سریع این آرا را به این شکل داده است: «شکایت پژوهشی موجب تعویق (تأخیر) اجرا تصمیم مورد شکایت نمی‌شود، مگر دادگاهی که رسیدگی پژوهشی می‌کند، قرار تأخیر اجرای آن را بدهد». بنابراین برای اجرای این آرا لازم نیست تا پایان رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر صبر کرد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   خلع ید

حکم حجر (منع کردن کسی از تصرف در اموال خویش به دستور دادگاه) و بقای حجر یک نمونه از این رأی‌ها می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *