اجرت‌المثل زن در طلاق توافقی

اجرت‌المثل زن در طلاق توافقی


اجرت‌المثل زن در طلاق توافقی

این مقاله زیر نظر کارشناسان موسسه حقوقی کیانداد ، به موضوع اجرت‌المثل زن در طلاق توافقی اختصاص داده شده و در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می گیرد.

اجرت‌‌المثل مالی است که به زن برای انجام امور خانه‌داری و منزل تعلق می‌ گیرد.

اجرت‌‌المثل در طول، شرط ضمن عقد در مورد کارهای خانه‌ داری و نیز در طول اجرت‌المسمی است.

اجرت ‌المثل در صورتی به زن تعلق می ‌گیرد که:

اولاً: درخواست طلاق باید از سوی زن نباشد و مرد قصد طلاق و جدایی داشته باشد.

ثانیاً: اگر درخواست طلاق از سوی مرد و ناشی از تخلف زن از وظایف زناشویی یا سوء رفتار و اخلاق زن باشد اجرت‌‌المثل به زن تعلق نمی ‌گیرد.

ثالثاً: شرط دیگر این است که زوجه (زن) در انجام کارهای خانه ‌داری و منزل قصد تبرع و انجام رایگان نداشته باشد یعنی زن کارهای منزل را بدون قصد تبرع و رایگان و به دستور شوهر انجام داده باشد. که در صورت اثبات آن در دادگاه می ‌تواند اجرت‌‌المثل ایام زندگی را از شوهر دریافت نماید.

طبق تبصره 6 ماده واحده مطالبه و درخواست اجرت‌‌المثل فقط بعد از طلاق و جدایی جایز است که طبق تبصره 3 همین ماده واحده دادگاه با صدور گواهی عدم امکان سازش، اجرت‌المثل را تعیین می‌کند و اجرای صیغه‌ طلاق مشروط به پرداخت اجرت ‌المثل از جانب مرد می ‌باشد.

رویه دادگاه خانواده در طلاق توافقی

میزان اجرت ‌المثل در طلاق توافقی چگونه محاسبه می ‌شود؟

در تعیین مبلغ اجرت‌‌المثل وضع مالی مرد ملاک نبوده بلکه با کارشناسی حق‌‌الزحمه زن در انجام امور منزل و خانه ‌داری مشخص می ‌شود که معمولاً مبلغ آن بر اساس تعداد فرزندان، شیر دادن به فرزند، وضعیت زن از نظر مدرک تحصیلی و اشتغال وی با توافق طرفین یا نظر کارشناس تعیین می ‌گردد.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   داوری در تشریفات طلاق چیست

همچنین زوجین (زن و شوهر) می ‌توانند در مورد میزان‌ اجرت‌‌المثل ایام زندگی با هم توافق نمایند که مرد ملزم و متعهد به پرداخت آن است.

 نحوه‌ توافق اجرت ‌المثل در طلاق توافقی

در طلاق توافقی همه چیز تابع توافق زوجین (زن و شوهر) است بنابراین در مورد اجرت‌المثل اگر زن ادعایی نداشته باشد و یا توافق کرده‌اند که اجرت‌المثل پرداخت شود میزان و نحوه پرداخت آن قید شده و در صورت تعیین مبلغ همان مقدار در حکم دادگاه ذکر می ‌شود. و مرد ملزم به پرداخت آن می‌ گردد.

معمولاً در طلاق توافقی زن ادعایی نسبت به دریافت اجرت‌المثل نداشته و اجرت‌المثل از طرف او بخشیده می ‌شود و غالباً در مواردی اجرت‌المثل تعیین می‌ گردد که درخواست طلاق با مرد باشد.

خواننده گرامی می توانید جهت مشاوره تخصصی درباره اجرت‌المثل زن در طلاق توافقی با وکلای مجرب طلاق در موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

یا از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط بوده و تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *