حضانت فرزند پس از طلاق

حضانت فرزند پس از طلاق


اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت فرزند پس از طلاق

در این مقاله قصد داریم در خصوص حضانت فرزند پس از طلاق را طبق نظریه موسسه حقوقی کیانداد توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

حضانت فرزند پس از طلاق

کسی که از اجرای حکم د‌‌اد‌‌گاه د‌‌ر مورد‌‌ حضانت و سرپرستی کودک خود‌‌د‌‌اری نماید‌‌ یا مانع اجرای آن شود‌‌ یا از بازگرداندن‌‌ کودک خودداری نماید، بر اساس تقاضای ذینفع و به د‌‌ستور د‌‌اد‌‌گاه صاد‌‌رکنند‌‌ه رأی نخستین، تا زمان اجرای حکم بازد‌‌اشت می ‌شود‌‌.

برای اجرای دستور دادگاه به نیروی انتظامی سپرده می‌ شود و در صورت نیاز می ‌توان از ضمانت اجرایی ماده ۶۳۲ قانون مجازات اسلامی استفاده کرد که به موجب آن اگر کسی از دادن کودکی که به او سپرده شده است، در موقع مطالبه اشخاصی که قانوناً حق مطالبه و درخواست دارند، خودداری نماید، به مجازات از ۳ تا ۶ ماه حبس یا به جزای نقدی محکوم خواهد شد.

به طور کلی در صورت تخلف از شرایط حضانت و سرپرستی طرف مقابل می ‌تواند با مراجعه به دایره‌ اجرای احکام دادگاه، برای اجرای حکم و الزام فرد متخلف به اجرای قانون، درخواست نماید.

خارج کردن کودک از محل سکونت

بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۴ قانون حمایت خانواده ۱۳۵۳ پدر یا مادری که حضانت و سرپرستی فرزند را برعهده دارد، نمی ‌تواند او را از محل حضانت خارج کند مگر آنکه در شرایط ضروری از دادگاه برای انتقال اجازه بگیرد. همچنین بر اساس قانون حمایت از خانواده صغیر (نابالغ) و مجنون (دیوانه) را نمی ‌توان بدون رضایت ولی، قیم (سرپرست)، مادر یا شخصی که حضانت و نگهداری کودک به او واگذار شده است.

سلب (گرفتن) حضانت و سرپرستی فرزند

از محل سکونت تعیین شده بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق و جدایی به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد، مگر اینکه دادگاه آن را به مصلحت صغیر و مجنون بداند و با در نظر گرفتن حق ملاقات اشخاص ذی‌حق (دارای حق) این امر را اجازه دهد. دادگاه در صورت موافقت با خارج کردن صغیر و مجنون از کشور، بنابر درخواست ذینفع، برای تضمین بازگرداندن صغیر و مجنون تأمین مناسبی دریافت می ‌نماید.

پیشنهاد ویژه کیانداد :   اخذ تأمین از اتباع بیگانه

عدم حضور کودک در جلسات دادگاه هنگام طلاق والدین

برای رعایت مصلحت کود‌‌ک است قانون تأکید‌‌ می ‌کند‌‌، حضور کود‌‌کان زیر ۱۵ سال د‌‌ر جلسات رسید‌‌گی به دعاوی خانوادگی به جز مواردی که دادگاه حضور کودک را الزامی می ‌داند، ممنوع است.

خواننده گرامی می توانید برای مشاوره تخصصی درباره حضانت فرزند پس از طلاق با وکیل طلاق موسسه حقوقی کیانداد مشاوره نمایید.

در پایان کاربران عزیز اگر هر گونه سوالی داشته باشید، می توانید از طریق تماس با ما یا صفحه پرسش و پاسخ با وکلای تهران و شهرستانها در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *